Dag 6 t/m 8: Kanchanaburi

12 oktober 2017 - Kanchanaburi, Thailand

De afgelopen dagen hebben we doorgebracht in Kanchanaburi. Wat een verschil met het drukke Bangkok! Dobberend in ons hutje op het water hebben we genoten van het uitzicht.

Uitzicht vanuit de kamer

De eerste dag hebben we de trein genomen naar Nam Tok. Het uitzicht was erg mooi, maar het verhaal achter de spoorlijn is helaas afschuwelijk. De trein reed naar Nam Tok over de zogeheten death railway. In de tweede wereldoorlog werden heel veel mensen gedwongen om de spoorlijn van Thailand naar Birma aan te leggen. Door de slechte omstandigheden zijn er zeer veel mensen omgekomen. Best dubbel dat het nu een toeristische attractie is.. Tijdens de treinrit kwamen veel locals langs met eten en drinken. We kochten van een man een zakje "snacks". Geen idee wat het was, maar het was erg lekker. Als ik er een beschrijving bij zou moeten zoeken zou ik zeggen dat het smaakt naar een mix van bladerdeeg en Japanse rijstzoutjes, maar dan toch anders..

Treinrit naar Nam TokSnack in de trein

Toen we in Nam Tok aankwamen hebben we de dichtbijgelegen Sai Yok Noi watervallen bezocht. Leuk om te zien, er waren weinig toeristen. Wel zwommen er veel Thaise gezinnen met kinderen. Na de watervallen hebben we de trein terug genomen naar Kanchanaburi.

Sai Yok Noi waterval

De volgende dag wilden we eigenlijk de beroemde en mooie Erawan watervallen gaan bekijken. We hoorden echter dat ze nu niet mooi zijn omdat er door de vele regen elders in het land veel modder mee naar beneden spoelt. Dus we besloten bij het hotel te vragen waar we fietsen konden huren om de omgeving wat te verkennen. Binnen 5 minuten stond er al iemand voor het hotel om ons op te halen met een soort motortaxi (een motor met een soort zijkarretje).

Motor met zijkarretje

Allereerst zijn we naar de bridge over the river kwai gefietst. De brug maakt deel uit van de death railway. Je kon er gewoon overheen lopen. Om de paar meter is er een hekwerk dat uitsteekt aan de zijkanten van de brug, waar je moet gaan staan als de trein langskomt. Erg indrukwekkend om te zien.

Bridge over the river kwaiLopen op het spoor

Toen we daarna verder fietsten speelde de hitte me parten. Maar even een winkel centrum in met airco en wat eten. Later op de dag zijn we nog even naar de graven geweest waar de werkers van de death railway begraven lagen.

Graven

De laatste ochtend hebben we rustig aan gedaan. Het hotel had een heel chill terras waar we konden liggen met een drankje en met uitzicht op de rivier. In de middag kwam een busje ons ophalen om ons te vervoeren naar de volgende bestemming: Ayutaya. Vlak voor de bus kwam rende er een kat op me af. Ik stapte iets opzij (in verband met het gevaar voor hondsdolheid als dieren aanvallen). Maar toen liep de kat naar mijn tas die nog op de grond lag en plaste daar precies op. Nee hè, heb ik weer, was mijn eerste gedachte. Maar achteraf kan ik er wel om lachen haha (de tas is inmiddels grondig gewassen). Morgen meer over Ayuthaya (hier blijven we maar 1 nachtje).

Genieten van een Thai ice tea

1. Ceciel Heuts:
    12 oktober 2017
    Een pissige Thaise kat.... Idd echt iets v jou Vera!! Haha :-) Mooi geschreven weer, geniet ze daar! X
  2. Jos Adriaens:
    12 oktober 2017
    He Vera, pakkend geschreven inderdaad. Mooi dat je ons ook nog een lesje geschiedenis geeft, zo wordt het ook voor de thuisblijvers nog een educatieve reis.
    Ik ben bepaald geen groot filmkenner, maar The bridge over the river Kwai is me toch echt wel bijgebleven. Heel bijzonder dat jij nu op de brug uit die adembenemende film hebt gestaan!
    Ik moet zeggen dat het water op sommige foto's op een modderpoel lijkt. Ik dacht al: geen uitnodigend plekje om pootje te baden...
    Ben alweer benieuwd naar jullie volgend avontuur. Have fun!