Dag 47 en 48: Khao Sok

12 mei 2018 - Khao Sok, Thailand

Allereerst een waarschuwing: als je een spinnenfobie hebt raad ik aan NIET verder te lezen. Ben je nu juist nieuwsgierig? Lees dan vooral WEL verder, want deze bestemming is een van de hoogtepunten van mijn reis! En dit hoogtepunt is Khao Sok National Park.

Na een nachtje in het dorp vertrokken we met een groep naar het Khao Sok National Park. Eerst bijna een uurtje rijden, daarna ruim een uur varen op een redelijk gammele boot, om vervolgens in the middle of nowhere in het national park te belanden. Dit is de meest afgelegen bestemming waar ik ben geweest, en ook meteen een van de mooiste.

Bij deze excursie waren een avondsafari, een overnachting in een drijvend hutje in het park, een ochtendsafari en een jungle hike met het doorkruisen van een grot inbegrepen (zie deze ervaring, inclusief de spin, onderaan). Tijdens de safari's gingen we met de groep en een gids rondvaren in de hoop mooie dieren te zien. We zagen wat apen en vogels, maar verder vooral gigantisch mooie natuur. Ik heb hier prachtige foto's gemaakt. Het was lastig om een selectie te maken voor dit reisverhaal. Vandaar wat meer foto's dan normaal. Het park bestaat vooral uit veel water, hoge rotspartijen en jungle. Vroeger was er echter nog geen water. De Thai wilden er graag water hebben, dus dat hebben ze er kunstmatig naartoe gehaald (ik weet eigenlijk niet meer hoe....). Maar het was wel te zien dat het water er oorspronkelijk niet was. Op sommige plekken staken er hoge boomtoppen uit het water.

Hutjes overnachting nationaal parkKhao Sok NPAvondsafari (apen in de bomen)Khao Sok NPKhao Sok NPAndere boot tijdens ochtendsafariKhao Sok NPKhao Sok NPKhao Sok NP

Het hutje voor de overnachting had een prachtig uitzicht!! Je kon zo de deur uitlopen en het water in springen (zoals te zien onder 'video's'). Na de overnachting gingen we met de groep op pad in de jungle. Ik was die ochtend niet top-fit, dus ik vroeg bij de gids naar de aard van de hike. "Easy walk" was het antwoord, dus ik besloot ondanks mijn duizeligheid die ochtend mee te gaan omdat ik het eigenlijk niet wilde missen. Het was echter alles behalve een easy walk, maar mijn duizeligheid was gelukkig snel weg en heb geen moment spijt gehad dat ik was mee gegaan. Wat een ervaring! Het was eerst een stukje varen. Daarna een hike van 2 uur door de jungle, door de modder en door meerdere rivieren, op naar een grot. Eenmaal in de grot was er geen weg terug, want we gingen de hele grot door, tot aan de uitgang aan de andere kant. Uitgerust met een hoofdlamp ging ik als eerste achter de gids aan de grot in. Na enkele meters kwamen we al één van de vele grotbewoners tegen. Een spin van zo'n 20-25 cm groot!! Die zat op zo'n anderhalve meter afstand. Na het maken van de foto begon het beest opeens mijn kant op te rennen. Ik ben niet zo bang voor spinnen, maar op dat moment ontsnapte er uit reflex toch wel een gilletje haha ;P Gelukkig schrok hij en rende snel de andere kant op. Andere grotbewoners waren kikkers, krabben en vleermuizen, en ongetwijfeld nog meer dieren die ik niet heb gezien. De hike door de grot was een spannend tochtje. Je zag geen steek, alleen soms wat spinnen ogen (die lichtten op wanneer er licht van de hoofdlamp op viel). Vervolgens moesten we door water dat in de grot stond. Af en toe ook door een stroomversnelling. Doordat er onder water rotsen waren en ik niet kon zien waar ik liep, viel ik soms plots een stukje naar onderen omdat de rots opeens ophield. Het diepste punt was water tot aan mijn nek.. Maar wat gaf dit avontuur een kick! Na de grot was het nog 2 uur terug door de jungle hiken naar de boot. Helemaal voldaan kwam ik weer aan bij het hutje. Nog even lunchen en toen was het helaas al weer tijd om het park te verlaten.. Als ik de kans krijg ga ik hier zeker nog eens terug!

Nog even een foto voordat ik de grot in gaGrootste spin die ik ooit gezien hebKikkerKrabGrotStroomversnelling in de grotOnder water in de grotEn weer lachend de grot uit! ;DUitzicht na de grotJungle tocht