Dag 9: Ayuthaya

13 oktober 2017 - Ayuthaya, Thailand

Een beetje later dan gedacht, maar dit verhaal hadden jullie nog te goed: onze avonturen in Ayuthaya. Op dag 8 zijn we in de avond aangekomen in Ayuthaya, de voormalige hoofdstad van Thailand. Nu is het nog maar een kleine stad vol met oude tempel ruïnes. De eerste avond zijn we naar de lokale avondmarkt geweest om een hapje te eten.

Avondmarkt

De volgende ochtend zijn we wat vroeger opgestaan om fietsen te huren. “Natt” stond voor op de fietsen. Nou nat was het zeker. Tot nu toe hadden we ondanks het regenseizoen geluk gehad met het weer. Maar onderweg op de fiets begon het te gieten. En als het in Azië regent, dan regent het ook goed. Maar dat liet de pret niet drukken. Wat ook in Thailand anders is, is het verkeer. Regels lijken er nauwelijks te zijn, en alles rijdt door elkaar. Hier rijdt het verkeer overigens aan de linkerkant van de weg. Maar dat wende gelukkig snel met fietsen.

Gehuurde fietsen

“Wat” hebben we eigenlijk gedaan in Ayuthaya? In Thailand wordt met het woord “wat” tempel bedoeld. We zijn dan ook met de fiets langs verschillende tempels gegaan. De eerste tempel was de “Wat Chai Watthanaram”, waar bijna alle Boeddhabeelden onthoofd waren. Ik denk dat dit te maken heeft met de plunderingen en vernielingen van de Birmezen die de stad Ayuthaya zijn binnengevallen. Toen we bij deze tempel waren, regende het heel hard. Voor degenen die naar aanleiding van onderstaande foto denken dat ik opeens een bierbuik heb: ik wilde mijn tas met waardevolle inhoud (paspoort etc.) beschermen tegen de regen haha. Maar goed dat ik voor de reis nog 10 kilo ben afgevallen, anders had de tas niet onder de regenjas gepast.

Wat Chai WatthanaramOnthoofde Boeddha beeldenDansen in de regen

Onderweg kwamen we nog een moderne tempel tegen, en een soort olifantenkamp waar toeristen kunnen rijden op olifanten. Hartverscheurend om te zien. De olifanten werden geslagen met een stok en ze zaten vast met een ketting, waardoor ze nauwelijks bewegingsruimte hadden. Iets verderop staken mensen geld uit hun auto, wat de olifanten, waarschijnlijk hardhandig aangeleerd, met hun slurf pakten.

Tempel onderwegOlifantenkampOlifant

De tweede stopplek was de “Wat Lokayasutharam”, oftewel de grote liggende Boeddha. Hier wilden verschillende Thaise vrouwen ons bloemen verkopen. Dit was een van de weinige plekken waar ze bleven aandringen om iets te kopen. Over het algemeen dringen de Thai niet aan.

Wat Lokayasutharam: de grote liggende Boeddha

De derde plek die we met de fiets bezochten was de “Wat Phra Si Sanphet”, waar we drie chedi’s hebben bekeken. Daarna zijn we naar de “Wat Phra Mahathat” gegaan. Deze tempel is vooral bekend vanwege het door boomwortels ingesloten Boeddhahoofd.

Wat Phra Si Sanphet: drie chedi’sWat Phra Mahathat: Boeddha hoofd in boomWat Phra Mahathat

Tot slot hebben we een stuk gefietst voor onze laatste bestemming: de “Wat Yai Chai Mongkhon”. Dit was onze favoriet. De Boeddhabeelden zijn hier nog heel, wat de tempel minder historisch liet aanvoelen. Om er te komen moesten we over een hele drukke weg fietsen. Vijfbaans, een beetje lijkend op de Nederlandse snelwegen. We hebben ons helemaal links van de weg gehouden en dat ging gelukkig goed.

Wat Yai Chai MongkhonWat Yai Chai MongkhonWat Yai Chai Mongkhon

Na de fietstocht langs de tempels konden we nog even douchen bij ons guest house voordat we de nachttrein in gingen voor onze volgende bestemming: Chiang Mai in het  noorden van Thailand. We hebben ons met een tuktuk naar het station laten brengen.

1. Ans:
    16 oktober 2017
    Vera en Bjorn , "WAT" maken jullie veel mee deze vakantie. Écht geweldig en gevarieerd !!! Weer een boeiend verhaal en hele mooie foto's !🌨☀️⛩🐘 wel zielig voor de olifanten. Dat zal vast niet overal zijn. Veel plezier in het noorden van Thailand ! Vele GROETJES !!!!! Van ons allemaal 😀
  2. Esther:
    16 oktober 2017
    Die fietsen met mandje en standaard, nog niets veranderd!:)
    In Nepal werden toendertijd de olifanten ook niet goed behandeld, een kale plek achter de oren van behandelen /aansturen met metalen pin. :(
  3. Jos Adriaens:
    16 oktober 2017
    Goh Vera, wat een avonturen weer! We leren onderhand ook wat Thaise woordjes, da'a mooi meegenomen. Inderdaad schandalig, de stokslagen die de olifanten krijgen. Daar kennen ze zeker geen Dierenbescherming? Trouwens, als jullie van zo'n tafereel foto's maken, krijg je daar dan gedonder mee?? Fraaie foto overigens van de boeddha die zich van een boom probeert te ontwor(s)telen. Wat het regengekletter betreft: hopelijk is de timing volgende keer beter en barsten de buien niet los als jullie op de fiets zitten!
    Alweer hongerig naar het volgende verhaal. Tot dan!
  4. Noonk Amon:
    16 oktober 2017
    Leuk verhaal Vera. En zo van een afstand lijkt het dat de reis heel voorspoedig verloopt. De email functie van de reisblog is ook handig. Als jullie iets toevoegen krijgen we dat direct door. Ben alweer benieuwd naar jullie avonturen in Chiang Mai.

Wat een reizende familie toch. Op dit moment krijgen we verhalen uit alle windstreken. Verweg en dichterbij. Nieki stuurt foto's uit Frankrijk; Elke, Koen en Jente bellen uit Griekenland; Sanne en Jarno zijn begonnen aan hun laatste week Peru, ze zitten nu ook in regenwoud (maar dan aan de andere kant van de aarde) en jij met Bjorn sturen leuke verhalen en foto's uit Thailand. Leuk allemaal te volgen. De thuisbasis voelt zich zo ook een beetje op reis. Groeten aan Bjorn.