Dag 55 t/m 58: Bangkok - Kiev - Brussel

5 oktober 2018 - Nieuwstadt, Nederland

Vandaag precies een jaar geleden vertrok ik voor mijn reisavontuur naar Thailand, Maleisië en Singapore: een mooie datum om dit avontuur af te sluiten met een laatste blog.

De laatste dagen bracht ik door in Bangkok. Eerst in een Airbnb, en de laatste nacht in een luxe hotel. Luxe heb ik tijdens de hele reis niet of nauwelijks gehad, dus het werd tijd om lekker bij te komen in een mooi hotel. Ik heb nog nooit eerder zo'n groot bed gezien! Daar zou je makkelijk met drie mensen in kunnen slapen. En wat een prachtig zwembad met uitzicht op de stad!

HotelkamerKingsize bedZwembad hotel

De laatste dagen heb ik niet meer zoveel gedaan. Ik ben de rivier op geweest met een soort water "taxi" die volgepropt was met locals, en af en toe afgestapt om nog wat rond te lopen door de stad. Verder ben ik nog naar een shopping mall geweest om op zoek te gaan naar een winterjas. Ja je leest het goed, een winterjas. Die wilde ik namelijk niet twee maanden lang meeslepen, alleen maar voor de tussenstop die ik nog in Kiev zou hebben op weg terug naar huis. Gelukkig was er nog wel een te vinden in mijn maat, want wat zijn die Aziaten klein zeg!

Rivier BangkokBij de shopping mall

Met mijn pas gekochte winterjas begon dan toch echt de rit naar huis. De eerste vlucht was van Bangkok naar Kiev, in Oekraïne. Ik ben tijdens de gehele reis bijna nooit bang geweest, maar wat was er een paniek voorafgaand aan de vlucht. "Safety is our priority", klonk het in de veiligheidsvideo van het vliegtuig. En meteen erna viel alle stroom in het vliegtuig uit. Nog op de grond, maar toch.. Dit gebeurde meerdere keren, het personeel was verdwenen, en het werd denk ik wel 50 graden binnen, vanwege de uitgevallen airco. Het probleem zat in de grondelektriciteit, en daar moesten we het maar mee doen. We zouden hoe dan ook de lucht in gaan. Keuze om eruit te gaan kregen we niet. "We're gone" werd er nog geroepen door een stel dat het vliegtuig uit wilde omdat ze het niet vertrouwden, maar ze werden gedwongen weer te gaan zitten. Het vliegtuig was immers al aan het taxiën. Het opstijgen vond ik dus wel erg spannend. Toen ik merkte dat er niks gebeurde, zakte die spanning ook wel weer. Het zal dan inderdaad wel de grondelektriciteit zijn geweest..

Eenmaal aangekomen in Kiev vroor het. Wat een temperatuurverschil.. Van ruim 30 graden naar iets onder 0. Dat was wel weer even wennen. De nacht heb ik doorgebracht in een soort homestay vlakbij de luchthaven. Na de vlucht had ik honger en ik wilde de reis leuk afsluiten. Toen ben ik nog rond 21:45 een Oekraïens restaurant binnen gegaan (de enige in de buurt van de homestay), om daar nog een drie-gangen menu te bestellen. Ik ben nog nooit zo laat gaan uiteten, maar de zaak zat nog vol, dus zo raar was het daar blijkbaar niet. Maar wat smaakte het goed na zo'n lange reis, vooral de "Borsch" (een typisch Oekraïense soep).

VoorgerechtHoofdgerechtNagerecht

Na een korte nacht volgde de vlucht van Kiev naar Brussel. Wat was het jammer om weer naar huis te gaan, maar tegelijkertijd was ik ook heel blij om mijn familie en vrienden weer te zien! En wat was het fijn dat mijn ouders me op het vliegveld stonden op te wachten om me mee naar huis te nemen!

Ik heb super erg genoten van dit mooie avontuur! Hopelijk hebben jullie een beetje kunnen meegenieten via deze blog. Ik wil jullie heel erg bedanken voor alle leuke reacties! Wie weet komt er ooit een nieuw avontuur en zal ik jullie weer op de hoogte houden.

Veel liefs, Vera

1. Noonk Amon:
    6 oktober 2018
    Op naar het volgende avontuur. Suc6
  2. Ans:
    6 oktober 2018
    Hoi Vera, het was voor jou een onvergetelijke , prachtige reis !!! Het waren boeiende verhalen , net of wij het ook een meemaken!! Bedankt hiervoor, want ik zal daar niet komen.😀 Op naar de volgende reis!! Wie weet waar heen???? Groetjes ☀️☀️