Dag 41 t/m 46: Ao Nang

29 april 2018 - Koh Phi Phi, Thailand

Hallo allemaal,

Het heeft even geduurd, maar hier is weer een reisverhaal! De volgende bestemming van de reis was Ao Nang, een kustplaats van de adembenemend mooie provincie Krabi. Het was tijd om even een wat langere periode te relaxen aangezien het eerdere reistempo best hoog was. Relaxen heb ik zeker gedaan in Ao Nang, in een mooie bungalow met een super lieve gastvrouw. Zo bracht ze gasten regelmatig fruit en gaf ze graag een lift naar het strand. Ze behandelde haar gasten echt als familie!

Het eerste uitstapje in Ao Nang was een boottochtje naar Railay. Zonder boot kun je er ook niet komen omdat de stranden zijn omringd door gigantische rotspartijen. Vele reizigers benoemen Railay tot een van de mooiste plekken van Thailand. De verwachtingen waren dus hoog. Mede daardoor viel het eerste strand me dan ook tegen (wellicht vanwege het lage water??). Na een halfuurtje lopen naar een ander strand werd dat echter dubbel en dwars goed gemaakt. Wat een prachtig stuk natuur vond ik dat (Phra Nang Beach). Een geweldig mooi strand met adembenemend mooie rotspartijen. Ik voel me niet snel klein, maar wat voelde ik me hier een dwerg naast die mega rotsen ;) Op het strand hoef je geen honger te lijden, want de eetkraampjes komen gewoon naar je toe in longtail boten! Ook was er een grot vol met beeldjes van penissen. De legende gaat dat een vrouwelijke geest van Phra Nang in de grot verblijft, waaraan vissers penissen offerden voor geluk en vruchtbaarheid. Onder de toeristen hing er natuurlijk een lollige sfeer, hoewel het voor de Thai nog steeds een spirituele plek is.

De boot naar RailayEerste strand RailayPhra Nang BeachPhra Nang BeachEetkraampjes in boten op Phra Nang BeachPhra Nang Cave

Het volgende avontuur in Ao Nang was het beklimmen van de Tiger Cave tempel. Deze was omringd met aapjes die je willen bespringen om je spullen te jatten. De tempel ligt op de top van een berg die bereikbaar is via een trap met 1260 (!) treden. Even ter vergelijking, de Eiffeltoren heeft er 719. En dan waren het nog niet eens normale traptreden, sommige treden waren wel twee keer zo hoog als normaal. De verhalen die ik van te voren had gelezen waren dan ook best heftig. Reacties als 'ik dacht dat ik wel 20 keer dood ging onderweg', of mensen die nog vóór de helft alweer omdraaiden omdat het te zwaar was. Eigenwijs als ik was wilde ik de uitdaging toch aangaan. Als ik iets wil, dan zal ik het bereiken ook! Het voelde dan ook echt als een overwinning toen ik boven was! En achteraf kan ik wel zeggen dat de reacties op internet naar mijn mening wat overdreven zijn. Oké, het was zwaar, maar ik ben geen één keer dood gegaan, dus zo erg was het ook weer niet ;) Als je het uitzicht ziet, dan ben je de inspanning al meteen weer vergeten, wat een beloning! Het voelde alsof ik op het topje van de wereld stond, bereikt door eigen spierkracht. Dit was dan ook letterlijk en figuurlijk een van de hoogtepunten van mijn reis.

AapTrappen Tiger Cave tempelDe top bereikt!!Uitzicht Tiger Cave tempelTop Tiger Cave tempelTop Tiger Cave tempelBoeddha Tiger Cave tempelRegenboog

Het laatste avontuur van Ao Nang was kajakken door de mangrove bossen, op mijn verjaardag. Het was wel wat commercieel, maar de natuur was prachtig! Mangrove bossen had ik natuurlijk al gezien op Langkawi in Maleisië, maar het kajakken was toch weer een andere ervaring. Eenmaal terug in de bungalow hoorde er natuurlijk nog een stukje taart bij. Een unieke ervaring om in warm weer mijn verjaardag te mogen vieren, dat zal niet snel meer voorkomen! Van het thuisfront had ik via een filmpje een verjaardagsboodschap ontvangen. Ik zal jullie het filmpje besparen, want ik lag dubbel van het lachen! Zo waren ze er toch nog een beetje bij op mijn verjaardag.

Kajakken door de mangroveKajakken door de mangroveTaart :D

1. Vera:
    29 april 2018
    Voor degenen in de mailinglijst: er ging een paar keer iets mis, dus het kan zijn dat jullie meerdere mails hebben ontvangen.. Sorry!!
  2. Jos Adriaens:
    29 april 2018
    He Vera,

Hoewel al lang weer terug, blijft het boeiend te lezen over je avontuur in Thailand. Volgens mij hebben die brutale aapjes van jou niks gestolen, toch? Lucky you!
    Het kajakken door de mangrove bossen was vast de moeite waard. Als kajakken op de Maas al leuk is, moet dit wel heel bijzonder zijn geweest. En ik kan me er alles bij voorstellen dat de beklimming van de Tiger Cave tempel, ook letterlijk, een van de hoogtepunten van je reis was. Je hebt er enthousiast over verteld. Petje af! Inderdaad: als jij een missie hebt, ga je net zolang door tot je je doel hebt bereikt. Top!
    Tja, 'tropische' temperaturen op je verjaardag zul je inderdaad niet snel meer meemaken. Wij misten je natuurlijk en wilden graag van de partij zijn, vandaar dat filmpje van het thuisfront. Haha, verstandig trouwens om hier 'censuur' op te plegen en het niet te publiceren...
  3. Charlotte:
    30 april 2018
    Wat een prachtige ervaring! En wat heb je het mooi geschreven!
    Lijkt me heel bijzonder om een tempel op de top van een berg te bezoeken en met een bootje naar een prachtig strand te reizen.
    Ik ga graag mee op reis (Haha op je verjaardag) naar zo'n land!
  4. Detlev:
    30 april 2018
    Goed idee voor een verjaardagscadeau Charlotte ;)
  5. Vera:
    1 mei 2018
    Bedankt voor jullie leuke reacties!
    @pap: ik ben idd niet bestolen gelukkig :) en die publicatie van dat filmpje zal ik jullie echt niet aandoen, voordat jullie als gekken te ronde gaan ;p
    @Charlotte: dankje! Het lijkt me heel gaaf om eens samen zo’n reis te maken! :)
    @Detlev: haha, misschien als ze ooit miljonair wordt. Tot die tijd neem ik genoegen met een gezellig verjaardagsfeestje in eigen land ;)