Dag 7 t/m 12: New York City

12 oktober 2023 - New York City, Verenigde Staten

In deze blog vertel ik jullie graag over mijn avonturen in New York City, Verenigde Staten. Deze blog pak ik wat anders aan dan gebruikelijk. Ik heb enorm veel gezien en meegemaakt in New York, dus ik zal dit keer geen uitgebreid verslag per dag geven. Dan wordt de blog veel te lang. Ik benoem kort wat ik heb gezien en zal enkele bijzondere momenten wat meer toelichten.

"The city that never sleeps". Deze uitspraak over New York klopt helemaal. Wat een indrukwekkende stad is het! Manhattan is het meest bekende deel van de stad. Hier heb ik onder andere het Empire State Building en de Charging Bull gezien en geshopt op het bekende Times Square.

Empire State Building

Charging Bull

Times Square

Daarnaast heb ik Little Island bezocht: een klein park dat is gebouwd op palen boven het water. Ook heb ik door de wijken Chinatown en Little Italy gewandeld.

Little Island

Little Island 2

Chinatown

Little Italy

Ik trainde weer voor de halve marathon, dit keer 6 kilometer in Central Park. Dit zal waarschijnlijk de meest bijzondere plek zijn geweest waar ik ooit zal hardlopen. Daarnaast liep ik de High Line, een oude spoorlijn op 9 meter boven de grond, die inmiddels is omgebouwd tot een park. Toevallig kwam ik onderweg Chelsea Market tegen, een gezellige hal met allerlei food stalls en winkeltjes.

Central Park

High Line

Chelsea Market

Naast Manhattan bezocht ik ook andere delen van de stad. Zo ben ik bijvoorbeeld over de Brooklyn Bridge naar Brooklyn gelopen en heb ik daar met de metro ook Coney Island bezocht: een strand met attractiepark. Ook ben ik met de ferry naar Staten Island geweest, die langs het Vrijheidsbeeld vaart. Daarnaast heb je vanaf de ferry een mooi uitzicht op Manhattan.

Brooklyn Bridge

Brooklyn Bridge 2

Brooklyn Bridge vanuit Dumbo

Coney Island

Statue of Liberty

Staten Island Memorial

Staten Island Ferry

Wat mij erg is bijgebleven is het 9/11 monument, dat is gelegen op de plek waar vroeger de Twin Towers van het World Trade Centre stonden. Het monument herdenkt de 2977 mensen die destijds zijn omgekomen. Het monument is immens groot en ik voelde er nog steeds een bedroefde sfeer waar ik stil van werd. Het moet destijds verschrikkelijk zijn geweest. Naast het monument staat het nieuwe World Trade Centre.

World Trade Centre

Bovenin het nieuwe World Trade Centre bevindt zich het One World Observatory, van waar je een prachtig uitzicht hebt op de stad. Hier aanschouwde ik de zonsondergang.

View One World Observatory 2

One World Observatory

View One World Observatory

Sunset One World Observatory

Tot slot was een van mijn hoogtepunten de Broadway show Shucked, die plaatsvond in het Nederlander Theater (hoe toevallig). Ik had een Lotery ticket "gewonnen". Je moet dan nog steeds een kaartje kopen binnen een uur nadat je bericht hierover ontvangt. Echter kon ik een kaartje kopen tegen flink gereduceerd tarief, namelijk 40 dollar, in plaats van 219 dollar, die de tickets in de betreffende klasse normaal gesproken kosten. Ik verwachtte niet zo heel veel van dit lotery ticket, aangezien je mogelijk op een wat minder gunstige plek wordt gezet. Echter wat bleek, tot mijn verbazing, ik had een plek op de voorste rij! Ik kon het podium letterlijk aanraken. Een heel leuke ervaring om eens mee te maken!

Nederlander Theatre

Broadway show

Naast al deze leuke bezienswaardigheden en activiteiten, heb ik ook in New York weer veel nieuwe vrienden gemaakt. Zo deed ik mee aan een salsa-les die in het hostel werd georganiseerd en ging ik met een deel van die groep naar een karaokebar. Een andere avond ben ik ook nog uit geweest met mensen van het hostel. Ook sloot nog iemand aan die we op straat hadden ontmoet. Een tijd om nooit meer te vergeten. De laatste dagen van mijn reis zal ik weer doorbrengen in Montreal. Toevallig gaat Gabriel, die ik ontmoette in het hostel in New York, hier ook naartoe. Wie weet kom ik hem daar weer tegen.

Hopelijk hebben jullie genoten van mijn nieuwe, ietwat lange, blog. De laatste blog - over de laatste dagen in Montreal - volgt over enkele dagen.

1. Jos Adriaens:
    12 oktober 2023
    Mooie belevenissen Vera. Fijn te horen dat je geniet, je hebt erg uitgekeken naar deze reis. Leuk dat je ook in NY nieuwe mensen hebt ontmoet, trots op je dat je zo’n reis in je eentje aandurft. Het levert je veel mooie herinneringen op! Veel plezier nog in Montreal en tot gauw weer.
  2. Louise:
    15 oktober 2023
    Vera, wat ontzettend bijzonder om in New York een Broadway podium aan te kunnen raken… dichterbij kun je bijna niet komen ;) mooi verslag van je avonturen in The Big Apple!
  3. Louise:
    15 oktober 2023