Dag 10 t/m 12: Chiang Mai

17 oktober 2017 - Chiang Mai, Thailand

Inmiddels loop ik wat achter met het delen van mijn reisverhalen. Maar ik begin langzaam te wennen aan de Thaise cultuur: geen stress, alles op z’n tijd. Totaal anders dan de westerse wereld, maar wat heerlijk om te ervaren!

Na de mooie tempels van Ayuthaya zijn we de nachttrein ingestapt naar de hoofdstad van het noorden: Chiang Mai. Als je het mij vraagt de meest relaxte manier van reizen. In de trein zijn er een soort bedjes uitgeklapt. Planken met een dun matrasje, dekentje en een kussen erop. Af en toe werd ik wakker door het hobbelen van de trein, maar over het algemeen heb ik best goed geslapen. En wat heerlijk om wakker te worden met uitzicht op de mooie jungle! De nachttrein is zeker al een avontuur op zich.

NachttreinNachttrein

In Chiang Mai aangekomen (rond 7:15) namen we een tuktuk naar ons hotel, waar we al meteen konden inchecken. We hebben de stad wat verkend door wat rond te lopen. Het viel me meteen op dat ik Chiang Mai gezelliger vind dan Bangkok. Rustiger, minder hectiek, en meer gezellige barretjes. Tijdens onze verkenning kwamen we bij toeval langs wat tempels. ‘s Avonds zijn we nog naar de zaterdag avondmarkt geweest. Druk, maar wel gezellig.

TempelTempelTempelZaterdag avondmarkt

De volgende dag hebben we een Thaise kookcursus gevolgd. Erg leerzaam en leuk om te doen. En het smaakte heerlijk, al zeg ik het zelf haha. Eerst heb ik een Thaise soep gemaakt, Tom Yum Kung soep met garnalen. Daarna heb ik een wokgerecht gemaakt met kipgehakt en pittige basilicum (een andere soort dan de zoetere basilicum die wij kennen). Vervolgens gingen we onze eigen currypasta stampen, waarbij ik koos voor de Khao Soy curry pasta, een currysoort die van oorsprong uit noord Thailand komt. Dat stampen was nog best een opgave in de hitte! Tot slot hebben we een curry bereid met onze eigen gestampte currypasta.

Kookcursus: soep en gehakt met basilicumKookcursusKookcursus: curry

De laatste dag hebben we een dagtocht gedaan naar het Doi Inthanon National Park. Daarbij hebben we twee indrukwekkende watervallen bezocht. We moesten oppassen voor slangen werd ons geadviseerd. Daarnaast hebben we een Karen bergstam bezocht, een bevolkingsgroep in de bergen van het noorden. Ze hebben zo hun eigen traditionele gewoonten (zo mogen de mannen de vrouwen niet aanraken overdag), en weven zelf kleedjes. Over een kleedje doen ze zo’n 3 dagen. Vervolgens hebben we gewandeld over een nature trail, waarbij we langs het hoogste punt van Thailand kwamen. Hier was het een stuk frisser, maar voor ons als westerlingen wel een lekkere verkoeling. Tot slot zijn we naar de pagodes van de koning en koningin gegaan, die omgeven waren door mooie tuinen.

Waterval 1Waterval 2Nature trailNature trailHoogste puntPagodes van de koning en koninginTuin Pagodes

Na Chiang Mai zijn we naar Pai gegaan, waarna we weer terugkwamen naar Chiang Mai (waar we nu inmiddels al weer zijn). Maar hierover later meer.

1. Elke:
    23 oktober 2017
    Hoi Vera, ik heb inmiddels via ons pap en mam ook je site gevonden. Wat een avonturen beleven jij en Bjorn! Mooi hoor! En de gemaakte maaltijd en foto's zien er goed uit. Als ik dat zie zou ik zo weer terug willen naar Thailand. Haha. Veel plezier samen! Groetjes Elke
  2. Jos Adriaens:
    23 oktober 2017
    He Vera, daar ben je weer! Wat een variatie aan activiteiten zeg. Het doet me deugd dat je - op z'n Thais - al aardig weet te ontstressen.
    De door jullie zelf bereide gerechten zien er inderdaad zeer smakelijk uit. Eenmaal terug in Nederland, mag je ons straks ook zo'n maaltijd voorzetten!
    Ben benieuwd of die stam nog enig nageslacht krijgt, als de mannen hun vrouwen niet mogen aanraken. Gelukkig voeg je er 'overdag' aan toe, dus zal het uiteindelijk wel meevallen denk ik.
    Vandaag zag ik ook foto's waarop te zien is hoe jullie olifanten wassen. Een fraai gezicht. Lijkt me een geweldige ervaring. En ook wel een beetje spannend. Als je per ongeluk zo'n olifantenpoot vol op je wreef krijgt... Gelukkig is dat niet gebeurd. Op naar het volgende avontuur!
  3. Josien:
    23 oktober 2017
    Hoi Vera, wat leuk om jullie avonturen te lezen! Wat een belevingen. Mooi hoe jullie invoegen in de cultuur😀. Lekker onthaasting, plaatselijke gerechten maken, die er erg lekker uitzien. Genieten van de omgeving en jullie avonturen. Tot de volgende keer.