Dag 36 t/m 38: Koh Lipe

10 november 2017 - Koh Lipe, Thailand

Het eerste eiland van Thailand: Koh Lipe (“Koh” staat voor eiland). En meteen een eiland met blauw water en zacht wit poeder-zand, voor het echte bounty gevoel. Koh Lipe is werkelijk waar een paradijs om in te lijsten. Althans, de stranden die je te zien krijgt bij aankomst. In het binnenland is echter de armoede te zien met krakkemikkige krottenwijkjes en vuilnisbelten. Maar toch waren alle mensen super behulpzaam. Al is Koh Lipe een klein eiland, we wisten niet precies waar ons hotel (lees: bamboehutje) zich bevond (slechte voorbereiding dit keer..). De Thaise mensen probeerden ons zo goed als kon te helpen met hun gebrekkige Engels.

Strand met longtailboatenSunsetParadijs om in te lijsten

Het verschil tussen rijk en arm leek extra groot op het eiland. De arme mensen hadden niet meer dan een klein hutje met golfplaten dakje, terwijl alle winkels zelfs voor ons als toeristen relatief “duur” waren. Niet écht duur natuurlijk, maar wel 3x zo prijzig als in het noorden van Thailand.

We hebben vooral rustig aan gedaan op het eilandje. Wel zijn we zelf twee keer gaan snorkelen op eigen gelegenheid. Gewoon vanaf het strand het water in en er valt te snorkelen! We zagen koraal, tropische vissen, zee-egels, anemonen, zelfs een nemo-visje, en zeekomkommers (denk ik... als je een onderwater kenner bent, let me know in de reacties of het inderdaad zeekomkommers zijn op de foto). Het snorkelen was erg rustgevend, op de lichte angst een dodelijke box jellyfish tegen te komen na. De kans dat ze er werkelijk zitten is klein, maar alleen al het idee dat ze er kúnnen komen.. Áls ze er al zouden zitten, zouden we ze op tijd kunnen zien, volgens de duik- en snorkel instructrice van ons hotel. Uiteindelijk zakte de - misschien irreële - angst en genoot ik van de onderwaterwereld.

Koraal en anemoonTropische visTropische visAnemoon met nemo visje (rechts naast de andere vis)Zeekomkommers (??)Snorkelen

Na enkele dagen relaxen en snorkelen namen we de speedboot naar Koh Phi Phi. De reis duurde ruim 4,5 uur, maar het was dan ook een heel stuk over de zee. In het begin waren er best wat golven (hoewel het weer wel goed was), waardoor we flink wat klappen te verduren kregen. Maar het was de reis zeker waard! Lees binnenkort mijn verhalen over Koh Phi Phi.

Speedboot naar Koh Phi Phi

1. Jos Adriaens:
    24 november 2017
    Leuk, Vera, om je ook eens ónder water te zien. Mooi ook wat je daar allemaal tegenkomt. Gelukkig hebben jullie de box jellyfish níet gezien!
    Om ook de armoede te zien hoort er - helaas - bij. En het mag er dan drie keer duurder zijn dan in de rest van het land, in verhouding tot de prijzen in Nederland valt het waarschijnlijk reuze mee, toch?
    Een fijne voortzetting van jullie reis!
  2. Josien:
    26 november 2017
    Hoi reizigers, wat een mooie avonturen weer!
    Geniet nog een klein weekje van de mooie andere omgeving, voor jullie weer terug reizen naarNederland.
    Groetjes vanuit Brabant.
  3. Elke:
    26 november 2017
    Leuk om jullie ervaringen weer te lezen. Ik ben benieuwd wat jullie van Koh Phi Phi gaan vinden. Op basis van mijn eigen ervaring denk ik weer heel anders dan dit eiland. Veel plezier nog!